Ruska-Viesti 3/2012

Kesäterveisiä kaikille Ruska-yhdistyksien jäsenille

Mennyt kesä on ollut, kuten olemme kokeneet, erilainen ainakin säitten puolesta, lämpimät jaksot ovat olleet lyhyitä. Monien hieman vanhempien mielestä tällainen kesä oli hyvä kesä, ei liian kuumaa. Jokainen meistä on viettänyt kesäänsä tavallaan, monet mökkeillen, sukulaisia tapaillen, matkustellen tai rauhaisista kesäisistä päivistä kotioloissa nauttien.

Jotkut Ruskayhdistykset ovat myös retkeilleet pitkin kesää, ja niistä olisi mukava saada viestejä toisillekin kerrottaviksi liiton kotisivujen kautta. Pyrin toimimaan viestin välittäjänä säällisen aikataulun puitteissa. KIRJOITELKAA !

Uusi toimintakausi on alkanut / alkamassa – tulevia tapahtumia

Olisin kiitollinen viesteistä, joissa kertoisitte oman Ruska yhdistyksenne sellaisista tapahtumista, joihin toivotte osanottajia toisista yhdistyksistä tai liiton hallituksesta.

Keskinäisissä tapaamisissa on mahdollisuus löytää uusia toiminta-ideoita ja ehkäpä saada virikkeitä omaan toimintaan. Lähettäkääpä toimintasuunnitelmanne tiedoksi!

Suomessa asuu nyt yli miljoona 65 vuotta täyttänyttä henkilöä

Kesän yksi ”suuri” uutinen oli otsakkeen viesti, meitä vanhempaan keski-ikään ja ikä-ihmisiin laskettavia on yli miljoona. Olemme siis ylivoimaisesti suurin ikäluokka koko maassa. Mutta miten meidän asioita hoidetaan. Ja toisaalta, millaisia päättäjiä me olemme kasvattaneet!

Suora lainaus Seura-lehdestä 34/2012.

Suomessa asuu nyt yli miljoona 65 täyttänyttä henkilöä. Väki vanhenee; osa onhyväkuntoisia eläkeläisiä, osa elää entistä pidempään entistä huonokuntoisempana. Poliitikot ja virkamiehet korostavat juhlapuheissaan kotihoitoa. Puheet ovat vain peiteilmaus sille, että kotihoito laiminlyödään. Kotona lappaa toistakymmentä hoitajaa päivässä, ja nukkumaan laitetaan jo kuudelta illalla. Jätetään näkkileipä yöpöydälle iltapalaksi. Ja sitten epätoivoiset vanhukset soittelevat hoitajille.

Ei se ole mitään kotihoitoa.

Nuorten, 15-24 vuotiaiden, määrä Suomessa vuonna 2011

Vertailun vuoksi liitteenä tietoa nuorten määrästä ja heidän elostaan nuorisobarometrin mukaan.

Kopio syyskuun Yhteishyvä lehdestä kirjeen viimeisenä sivuna.

Vanhuspalvelulaki tulee, vaan mitä sisältääkään hyväksyttynä

Eduskunta pääsi (heikkoon) kompromissiin vanhuspalvelulain näyttävimmästä erimielisyydestä, hoitajamitoituksesta laitoshoidossa. Mitä kaikkea muuta laki sisältää, en tiedä tätä kirjoittaessani. Toisaalla kerrotaan, että rahaa lisätään, toisaalla kerrotaan, että lakiosuuksia leikataan. Varmaan aikanaan eduskuntakäsittelyn jälkeen laki tulee selkokielisenä luettavaksi ja meidän kaikkien ymmärrettäväksi.

Hyvää on joka tapauksessa se, että asioista puhutaan ja pyritään puhumaan myös oikeilla nimillä.

Mielenkiinnolla varmasti kaikki seuraamme lain käsittelyä ja sen vaikutuksia vanhusväestön elämiseen ja jaksamiseen sekä lain tuomiin muutoksiin – parempaan!

Kunnallisvaalit 28.10.

Kunnallisvaalit lähestyvät ja äänestämisen oikeus on yksittäisen kansalaisen vaikuttamisen hetki. Ruskalaiset; Käykää äänestämässä! Ja äänestäkää henkilöitä, joiden tiedätte pitävän vanhusväestön asioita tärkeinä. Näin vaalien alla kaikki puolueet kertovat hoitavan vanhusten asioita ja pyrkivän parannuksiin. Minun mielestä tärkeintä on tunnistaa henkilö, ketä äänestää, puoluekannasta lähes riippumatta.

Suomen Ruskaliitto on puoluepoliittisesti sitoutumaton, joten en ota mitään kantaa puolueisiin nähden. Puoluepolitiikka on kokonaan eri asiaa, pysyköön se poissa Ruskaliiton toiminnasta!

Sama tulo, eri vero

Yleensä uskotaan, että eläkkeellä oleva maksaa vähemmän veroa kuin työssä olija. Pääsääntöisesti näin onkin, mutta poikkeuksia, valitettavasti, löytyy. Pienituloiset palkansaajat maksavat veroa pientä eläkettä saavia enemmän aina tuloluokkaan 15 000 euroa/vuosi. Ne eläkeläiset, joiden vuositulot ovat 16 000 – 44 000 euroa, maksavat enemmän veroa kuin vastaavia palkkatuloja saavat alle 53-vuotiaat palkansaajat. Veroprosenteissa voi olla jopa 1,3 prosenttiyksikön ero, näin on 24 000 euron vuosituloja saavilla.

Luvut ovat Veronmaksat ry:n tuoreesta selvityksestä.

Näin ei saisi olla!

Näin elät pidempään

Karoliinisen instituutin tuoreen tutkimuksen pohjalta selviää, millä keinoin ja kuinka paljon ihminen voi pidentää elinikäänsä vielä vanhanakin.

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että tutkittavia seurattiin 18 vuotta; mukana oli 1810 aikuista, iältään 75 vuotta tai enemmän. Puolet osallistujista eli yli 90-vuotiaaksi. Tutkittavat henkilöt asuivat kotona tai laitoksissa. Ja kuinkapa se tehdään. Kopio lehdestä seuraavana sivuna.

Anomus RAY:lle

Hallituksen periaatepäätöksen ja hallituksen jäseniltä tulleen kannustuksen perusteella olemme tekemässä hakemusta Raha-automaattiyhdistykselle toiminta-avustuksesta liiton ja välillisesti  jäsenyhdistyksien toimintaan. Vuosi sitten tehty hakemus ei tuottanut tulosta, mutta yritetään uudelleen. Rahaa ei varmasti RAY:ltä saa, jos ei hae. Aika näyttää, kuinka anomukselle käy.

Vanhustenviikko lokakuussa

Vanhustenpäivää vietetään tänä vuonna sunnuntaina 7. lokakuuta ja vanhustenviikkoa 7-14. lokakuuta 2012. Teemana on Yhdessä vahvempia. Teema liittyy EU:n Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden teemavuoteen. Viikon merkeissä mm. Vanhustyön keskusliitto ja kunnat järjestävät monia tapahtumia.

Hei! Ollaan mukana!

Energiasäästöviikko 8.-14.10.2012

Valtakunnallista energiasäästöviikkoa vietetään tänä vuonna lokakuussa 8.-14.päivinä

Viikon tavoitteena on kiinnittää huomiota asialliseen energian säästämiseen niin kotitauksissa, yrityksissä ja laitoksissa kuin myös liikenteessä. Erityisesti liikenteessä huomiota kiinnitetään taloudelliseen ajotapaan. Viikon aikana asia varmaan on esille julkisuudessa ja saamme hyviä vinkkejä käyttöömme. Säästäkäämme – asiallisesti!

Toivotan Teille kaikille pirteyttä syksyn toimintaan!

Pitäkäämme yhdistyksemme siinä kunnossa, että voimme, hyvällä omalla tunnolla, pyytää ystäviämme mukaan yhdistyksemme toimintaan.