Valtakunnalliset eläkeläisjärjestöt VENK ry:n viesti eduskunnalle

Valtakunnalliset eläkeläisjärjestöt VENK ry                                                              28.9.2012

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaosto

Hallituksen esitys eduskunnalle tuloverolain muuttamisesta HE 90/2012 vp

Valtakunnalliset eläkeläisjärjestöt VENK ry kannattaa kaikkia sellaisia hallituksen esityksiä, jotka lisäävät suomalaisen eläkejärjestelmän selkeyttä, toimivuutta ja vakautta. Työeläkkeen tulee säilyä sellaisena, että se antaa riittävän toimeentulon eläkevuosille ja että siihen voidaan luottaa.

On luonnollista, että eläkkeiden alkamisikä on pääsääntöisesti samanlainen, lukuun ottamatta työtehtävistä johtuvia erityiseläkkeitä. Jos Suomessa säilyy joustava eläkeikä (63-68 vuotta), olisi tämän mukaista, että itse maksetut eläkesäästöt ja muut lisäeläkkeet noudattaisivat samaa linjaa. Lisäeläkkeet tulisivat maksuun samalla, kun henkilö jää lakisääteiselle vanhuuseläkkeelle.

Esityksessä todetaan, että pitkällä aikavälillä muutoksen vaikutukset verotuloihin jäisivät vähäisiksi. Muutos vaikuttanee lähinnä ihmisten halukkuuteen säästää valtion tukemilla tavoilla eläkevuosiensa varalle. Ehtojen jatkuva muuttaminen vähentää kansalaisten halukkuutta eläkevakuutuksien ottamiseen ja ps-säästämiseen. Sen sijaan kansalaiset mahdollisesti säästävät sellaisilla tavoilla, joissa he voivat itse päättää omien tarpeittensa mukaan rahojen käyttöönottoajan.

Jos muutos tehdään, on välttämätöntä, että ennen lain voimaantuloa otettuihin eläkevakuutuksiin ja pitkäaikaissäästösopimuksiin sovelletaan lain voimaan tullessa voimassa ollutta lainsäädäntöä.

Erilaisista lisäeläkkeistä ei saa tulla lakisääteisen työeläkkeen korvike. Työnantajilta estetään esityksessä mahdollisuus järjestää työntekijöilleen lisäeläke, jota voitaisiin maksaa ennen lykätyn vanhuuseläkeiän alkamista. Työnantajat voivat kuitenkin järjestää muilla tavoilla haluamiaan lisäeläkkeitä.

Eläkejärjestelmän toimivuuden ja uskottavuuden takia on välttämätöntä, että Suomeen ei rakenneta järjestelmää, jossa työntekijöille räätälöidään erilaisia lisäeläkkeitä. Jos erilaiset lisäeläkkeet yleistyvät, työeläkejärjestelmä murenee.

Valtakunnalliset eläkeläisjärjestöt VENK ry

Sirkka-Liisa Tarjamo                                                       Maija-Liisa Thuneberg

puheenjohtaja                                                                   sihteeri