Ruska-Viesti 1 / 2013

Suomen Ruskaliiton edustajakokous pidettiin 20.3. Jyväskylässä

Suomen Ruskaliitto ry:n edustajakokouksessa Jyväskylässä oli virallisia edustajia 24 ja he edustivat yhdeksää jäsenyhdistystä. Lisäksi paikalla oli 7 ei äänivaltaista kokousedustajaa.

Kokouksessa puheenjohtajana toimi Kaija Kontas Jyväskylän Ruskayhdistyksestä ja sihteerin tehtävät hoiti Pirkko Kanerva, myös Jyväskylästä.

Kokous käsitteli edustajakokoukselle sääntöjen mukaisesti kuuluvat asiat.

Hallituksen toimintakertomus hyväksyttiin keskustelun jälkeen hallituksen esittämässä muodossa.

Tilinpäätös hyväksyttiin yksimielisesti ja hallitukselle myönnettiin vastuuvapaus vuodelta 2012.

Tilikauden alijäämä päätettiin kirjata oman pääoman tilille.

Toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2013-2014 hyväksyttiin hallituksen esittämässä muodossa keskustelun saattelemana. Vuotuista, jäsenmäärään perustuvaa, toimintatukea jäsenyhdistyksille nostettiin 200 eurolla. Tukea tarvitaan mm. kokouspaikkavuokriin, jotka rasittavat useampien yhdistyksien taloutta. Erikseen anottavat harrastustoiminnan tuet säilyivät entisellään.

Jäsenmaksu Ruskaliitolle

Edustajakokous hyväksyi talousarvion yhteydessä vuoden 2013 jäsenmaksun, jonka jäsenyhdistykset maksavat Ruskaliitolle. Jäsenmaksu on yksi (1) euro / henkilöjäsen. Jäsenmaksun perustana on yhdistyksen tekemän vuosi-ilmoituksen jäsenmäärä.

Hallitus uudistui seuraavalle kaksivuotiskaudelle

Edustajakokouksen päätöksellä Suomen Ruskaliitto ry:n hallituksen puheenjohtajana jatkaa Pentti Kaukonen Oulusta ja varapuheenjohtajana jatkaa Leena Hänninen Jyväskylästä.

Hallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin: Marjatta Rautiainen Rovaniemeltä, Elna Stjerna Oulusta, Kaapo Mansnérus Savonlinnasta, Elsa Stenroos Helsingistä, Tuulia Passila Akaasta, Jorma Jouppila Seinäjoelta, Raimo Ahola Varkaudesta ja Viena Turja Porista.

Hallituksen varajäseniksi valittiin: Kerttu Knuutila Kemistä, Kirsti Leino Oulusta, Raula Roine Savonlinnasta, Touko Sirkesalo Akaasta, Hilkka Mustalahti Seinäjoelta, Aarne Pusa Mikkelistä, Aini Salminen Tampereelta ja Ritva Ahola Varkaudesta.

Kaikki henkilövalinnat tehtiin yksimielisesti.

Suomen Ruskaliiton lähiajan toimintalinjauksista kertoessaan hallituksen puheenjohtaja totesi nykyisen toimintalinjan jatkuvan. Raha-automaattiyhdistykseltä anotaan toimintatukea, vaikka sen saaminen onkin epätodennäköistä.

Jäsenhankintakilpailu Ruskaliiton jäsenyhdistyksille päätettiin toteuttaa hallituksen esittämässä muodossa. Palkintoina on sekä prosentuaalisesti että lukumääräisesti eniten jäsenmääräänsä lisänneelle yhdistykselle yksi matka Ruskaliiton 40-vuotis Juhlaristeilylle maaliskuussa 2014. Ja lisäksi arvotaan yksi risteily kaikkien niiden jäsenyhdistyksien kesken, joissa on jäsenmäärässä lisäystä. Jäsenmäärät todetaan vuosi-ilmoituksista (2012 ja 2013).

Vuosi 2014 on Suomen Ruskaliiton 40-vuotisjuhlavuosi.

Ruskaliiton perustamisesta tulee kuluneeksi 40 vuotta syksyllä 2014. Vuotta juhlistetaan Juhlaristeilyllä Tukholmaan 24.-26.3.2014. Risteily on pitempi, joten yhteistä aikaa laivalla ja perilläkin on runsaasti yhdessä oloon ja erilaisiin ohjelmiin.