Ruska-Viesti 2 / 2013

Jäsenmaksu Ruskaliitolle – Muistutus useille jäsenyhdistyksille !                                                                                                                       Edustajakokous hyväksyi talousarvion yhteydessä vuoden 2013 jäsenmaksun, jonka jäsenyhdistykset maksavat Ruskaliitolle.                        Jäsenmaksu on yksi (1) euro / henkilöjäsen. Jäsenmaksun perustana on yhdistyksen tekemän vuosi-ilmoituksen jäsenmäärä.                      Maksu tilille: FI77 3636 3010 0931 44. Ruskaliiton pääpankkina on Tapiola Pankki Oy.

Vuosi-ilmoituksia puuttuu joiltakin jäsenyhdistyksiltä.                                                                                                                                                        Vuosi-ilmoitus on peruste, jonka mukaisesti Ruskaliitto maksaa jäsenyhdistyksilleen toiminta-avustusta. Vuosi-ilmoitus on myös merkki toimivasta yhdistyksestä. Odottelen postia!                                                                                                                                                                                          Yhdistyslaki velvoittaa pitämään jäsenluetteloa ja sen ylläpitämiseen tarvitsen jäsenyhdistyksien tietoja; jäsenmäärä vuoden vaihteessa, puheenjohtajan ja sihteerin yhteystiedot. Mielellään sähköpostiosoite jollekin yhdistyksen jäsenelle, jos puheenjohtajalla ja tai sihteerillä ei sitä ole.

Toimintakertomukset vuodelta 2012                                                                                                                                                                                                      Viime vuoden toimintakertomuksia on tullut noin puolelta jäsenyhdistyksistä. Herätys!!!                                                                                             Toiminnallisen yhteenvedon tekeminen Ruskaliiton jäsenyhdistyksien toiminnasta on mahdotonta ilman vuosikertomuksien tietoja. Lähetättehän kertomuksen käyttööni.                                                                                                                                                                                                                            Toimihenkilöiden yhdistyksissä vaihtuessa on luonnollista pienet kömmähdykset, korjataanhan!

Ruskaliiton kotisivuilla erilaista asiaa                                                                                                                                                                                                             Olen liittänyt liiton kotisivuille hieman erilaistakin asiaa. Kaksi kirjoitusta, joissa on mielestäni paljon ajatusta.  Veteraaneja elää keskuudessamme vielä niin paljon, että heidän asiansa on kirjoituksen arvoinen. Eräs entinen sotilaspoika on kirjoittanut ”Aikamatka” kirjoituksen, joka kosketti minua, ja haluan antaa tuon kirjoituksen Teille kaikille luettavaksi.                                                                                                                                                          Erään taksimiehen tarina on erilainen, liikuttava – lukekaa!

Jäsenhankintakilpailu                                                                                                                                                                                                                                    Ruskaliiton jäsenyhdistyksille on meneillään. Pidättehän yhdistyksenne niin hyvässä kunnossa,                                                                                                     että voitte suositella sitä ystävillenne ja saada uusia jäseniä!                                                                                                                                                                Palkintoina on sekä prosentuaalisesti että lukumääräisesti eniten jäsenmääräänsä lisänneelle yhdistykselle yksi matka Ruskaliiton 40-vuotis Juhlaristeilylle maaliskuussa 2014.                                                                                                                                                                                                                               Ja lisäksi arvotaan yksi risteily kaikkien niiden jäsenyhdistyksien kesken, joissa on jäsenmäärässä lisäystä. Jäsenmäärät todetaan vuosi-ilmoituksista (2012 ja 2013).

Vuosi 2014 on Suomen Ruskaliiton 40-vuotisjuhlavuosi.                                                                                                                                                 Ruskaliiton perustamisesta tulee kuluneeksi 40 vuotta syksyllä 2014. Vuotta juhlistetaan Juhlaristeilyllä Tukholmaan 24.-26.3.2014.                  Matkan käytännön järjestelyihin palataan kesän jälkeen.                                                                                                                                                                                  Toivon jäsenyhdistyksien kirjautuvan TallinkSiljan matkajärjestäjäksi, jotta ilmoittautumiset onnistuisivat ohjeitten mukaisesti. Kirjautukaa lähettämällä yhdistyksen nimi, henkilönä matkavastaava/puheenjohtaja ja sähköpostiosoite osoitteeseen: Seniorit@tallinksilja.com

Tavoitteena on saada aikaan todellinen ikäihmisten Juhlaristeily!

Toiminnallinen osallistumisoikeus on tukea tarvitsevan perusoikeus                                                                                                                 Julkilausuma on lähetetty kaikkien eduskuntaryhmien puheenjohtajille sähköpostina.                                                                                                                   Perusta julkilausumaan on hallituksen jäsenen Marjatta Rautiaisen teksti: ”Toiminnallinen osallistumisoikeus tukea tarvitsevan perusoikeus”.      Se on kannanotto syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja osallistumismahdollisuuksien luomiseksi.                                                                                        Julkilausuma on luettavissa Ruskaliiton kotisivulta.

Tilastotietoja eri osoitteista                                                                                                                                                                                                                       Vanhusten asioihin ja yleiseen elämiseen liittyviä tietoja saa useista eri lähteistä. Tietoja löytyy eläkkeistä, ostovoiman kehittymisestä, yms. Hyviä osoitteita ovat valtionhallinnon ylläpitämät kotisivut: Kela, Tela, Eläketurvakeskus, Kuntaliitto, Veronmaksajien keskusliitto, yms. Suunniteltuja uudistuksia voi seurata erityisesti eri ministeriöiden kotisivuilta, ja poimia sieltä kiinnostavimmat yhdistyksien sisäiseenkin käyttöön. Googlen kautta hakusanoilla pääsee todellisen tietoviidakkoon, josta vain poimii kiinnostavimmat.

Esim: Keskieläke 1486 € kuukaudessa. Miesten keskieläke oli 1696 € ja naisten 1320 €/kk vuoden 2012 tietojen perusteella. Tiedot perustuvat Eläketurvakeskuksen ja Kelan tilastojen ennakkotietoihin. Eläkerahaa maksettiin viime vuonna yhteensä 25 miljardia euroa.                   Ennakkotietojen mukaan työeläkettä saavia oli 1 390 000 henkilöä vuonna 2012. Suurin osa oli vanhuuseläkeläisiä, 1 120 000. Työkyvyttömyyseläkeläisten joukko on pienentynyt ja oli 192 000. Osa-aikaeläkettä sai reilut 23 000 henkilöä.

Vanhus on korkein arvonimi                                                                                                                                                                                                                Ikääntyvän Suomen asenteita ja mielenmaisemasta puhuu syvällisesti arkkiatri Risto Pelkonen Työeläke-lehden haastattelussa.                      Korkeaan ikään ehtinyt arkkiatri osoittaa arvostavansa vanhuutta ja sanoo sen kirkkaasti: Vanhus on korkein arvonimi.                                         Pelkonen muistuttaa, että sukupolvien lokerointi on hyödytöntä. Vanhukset eivät hänen mukaansa ole vain taakka, vaan viisauden jakajia.

Eläkejärjestelmä kestää läpivalaisun                                                                                                                                                                                             Arvostetut professorit Nichola Barr Isosta-Britannista ja Keith Ambachtsheer Kanadasta arvioivat läpivalaisun tarkkuudella Suomen eläkejärjestelmää. Eläkejärjestelmämme kattaa suuren osan kansalaisten ansiotuloista ja eläke kertyy työntekijälle pakollisena. Perusrakenne on hyvä ja kestävä, mutta eläkejärjestelmä on aina kytköksissä kulloiseenkin aikaan. Uhkakuvat voimistuvat, jos mitään muutoksia ei tehtäisi. Alhainen eläkkeellesiirtymisikä ja pidentyvä elinaika kasvattavat ongelmia tulevaisuuden näkymiin.

Vanhat arvoon Punaisessa Ristissä                                                                                                                                                                                                                Vuosi 2013 on Suomen Punaisessa Ristissä seniorien vuosi: Tavoitteena on nostaa esiin aktiivisten seniorin merkitystä auttajina ja puolustaa heikompikuntoisten oikeutta saada apua.                                                                                                                                                                                                         Seniorien tärkeys auttajina ei ole Punaisen Ristin sisällä uusi asia, sillä omassa järjestössämme toimii tuhansia iäkkäitä vapaaehtoisia. Erityisen suuren panoksen he antavat ystävätoiminnassa, mutta heitä löytyy kaikista muistakin tehtävistä ensiavusta omaishoidon tukitoimintaan ja terveystyöstä tärkeisiin luottamustehtäviin.                                                                                                                                                                                                             Tänä vuonna nostamme konkarivapaaehtoisiamme entistä enemmän esiin ja kutsumme lisää senioreita mukaan toimintaamme. Autamme myös muita näkemään, millainen voimavara aktiiviset seniorit ovat.                                                                                                                                                     Teemavuonna puhumme myös sellaisten vanhusten puolesta, jotka korkean ikänsä tai heikentyneen terveytensä takia tarvitsevat enemmän apua ja tukea. Jokaisella on oikeus arvokkaaseen vanhenemiseen ja kunnolliseen hoitoon ja huolenpitoon.

Kesä tulossa, Ruskayhdistyksissä toiminta hiljenee                                                                                                                                                                       Useissa yhdistyksissä toiminta kesän aikana hiljenee, tai loppuu kokonaan. Jokainen meistä kaipaa myös kesällä kontakteja, yhteydenpitoa ja ystäviä. Muistakaamme, että ystävyyden tulee säilyä, vaikka ilma lämpenee. Pidetään huolta toisistamme!                                                                    Jaksetaan kesän kuumuus ja ollaan jälleen virkeitä syksyn koittaessa yhteisille harrastuksille. Juuri nyt näyttää kesä tulevan pikavauhdilla, lämmintä on kuin konsanaan lapsuuden Juhannuksina!

Oikein hyvää kesää kaikille Ruskalaisille!                                                                                                                                                                                                                   Kesän lämpöisin Ruska-terveisin