Hallituksesta jäsenyhdistyksille; Juhlaristeily, Juhlalehti ja 40-vuotisjuhla

Hyvät Ruskayhdistyksien päättäjät ja tiedon välittäjät kaikille jäsenille

Suomen Ruskaliiton hallitus piti kokouksensa 24.9.2013 Helsingissä kaikkien hallituksen jäsenten ja neljän varajäsenen ollessa paikalla. Vahvoina asioina kokouksessa olivat Ruskaliiton 40-Juhlavuoden tapahtumat, Juhlaristeily 24.-26.3.2014 ja Juhlalehti sekä syksyn 2014 Juhlavuoden tapahtuma Ruskaliiton jäsenyhdistyksissä.

Juhlaristeily 24.-26.3.2014

Keskeisenä asiana on nyt varmistaa ruskayhdistyksien sitoutuminen risteilyyn ja osanottajien määrän varmistaminen kuljetuksien varmistamiseksi ja oman ohjelman suunnittelemiseksi. Ohjelman suunnittelussa on rakentava yhteistyö jäsenyhdistyksien, Ruskaliiton ja TallinkSiljan kesken välttämätöntä. Varustamon puheenvuoron käytti myyntipäällikkö Peter Snellman kertoen varustamon mahdollisuuksista risteilyn onnistumiseksi. Matkapoikien puheenvuoron käytti Iina Peura. Häin painotti etukäteissuunnittelua erityisesti liittymäkuljetuksien onnistumiseksi. Iina kehotti tutustumaan Matkapoikien tarjoukseen huolella. Käytiin keskustelua ja ideoitiin risteilyn onnistumisen varmistamiseksi. Sovittiin monelta osin tarvittavasta työnjaosta.

Keskustelua juhlaristeilyyn liittyen:

laivayhtiön edustaja esitteli laivan tarjoamaa ohjelma, laivalla on oma ohjelma, jota voidaan soveltaa senioreille; juhlatilana Atlantic Palace–viihderavintola on käytettävissä omaan ohjelmaan; laivaohjelmasta vastaa viihdepäällikkö – teemana ?!, showta ja tanssia, sambaa ym.; laivalla on oma risteilyisäntä

• peruselementit ruokailun suhteen buffee –pöytä tai 3 ruokalajin illallinen 40-vuotisjuhlan kunniaksi, kannatusta sai Á la carte–ruokailu, koska osa jäsenistä on liikuntaesteisiä tai –rajoitteisia
  • mahdollista myös avustajapalvelun käyttö, tarve tiedotettava etukäteen varustamolle
  • Hyteissä kaikki sängyt ovat alapetejä. A-luokan hytit ovat ulkohyttejä, Promenade-hytit ovat sisähyttejä, näkymä Promenadelle (laivan sisäiselle kävelykadulle)
  • on ilmoittauduttava marras- joulukuun aikana
  • jäsenyhdistyksen oma ohjelma omaan tilaisuuteen kerrottava ilmoittautumisen yhteydessä, esityksen aika ja aihe ja nimi
  • esitettiin työryhmää, joka valmistelee ohjelmaa. Työryhmään valittiin Pentti Kaukonen, Leena Hänninen ja Jorma Jouppila.
  • kutsutaan mukaan myös muita eläkeläisliittoja, erityisesti VENK:in jäsenliittoja
  • bussikuljetuksien järjestäminen Helsinkiin; Matkapojat tekee tarjouksen ja reitit
  • keskusteltiin mahdollisten esittelyjen järjestämisestä laivalla (erilaisia apuvälineitä, yms. ’minimessut’). Asiaa valmistelee puheenjohtaja varustamon ja Matkapoikien kanssa yhteistyössä.
  • Tutustukaa Matkapoikien tarjoukseen huolella.

Päätökset:

Menomatkalle valittiin Á la carte 3 ruokalajin illallinen ja kaksi kaatoa viiniä + kuohuviini (lisähinta 21€ yhteensä). Tämä juhlaillallinen vain Ruskaliiton jäsenyhdistyksien jäsenille.

Ruskaliitto maksaa bussikuljetukset Helsinkiin (edustajakokous on varannut alustavassa talousarviossa summan kuljetuskustannuksiin).

* Ennakkoilmoittautumiset kuljetuksiin osallistuvien määrästä viimeistään 30.10.2013 Matkapojille ja tiedoksi puheenjohtajalle. Matkapojat tarvitsevat tiedot autojen reitityksen tekoa varten.

Osanottajien nimilistat syntymäaikoineen (pv.kk.vvvv) ja hytti/huonejakoineen tulee toimittaa viimeistään kuukautta ennen lähtöä Matkapojille (tavallisena word-tiedostona)

Ilmoittautuminen Tukholman retkille, lisämaksulliset retket, on tehtävä viimeistään samalla, kun ilmoitetaan osanottajat.

Oman ohjelmallisen tilaisuuden järjestämistä varten tiedot jäsenyhdistyksien tuomasta ohjelmasta 30.11.2013 mennessä puheenjohtajalle. Esityksen kesto ja aihe sekä nimi.

Juhlalehti

Juhlalehteen liittyen tehtiin seuraavat päätökset: Juhlalehden muodoksi valittiin aikakausilehtimuotoinen julkaisu (A-4)

• tekokustannukset ja jakelu yhdistyksille jäsenmäärän mukaisena pyritään kattamaan ilmoituksilla (vähintään yksi ilmoitus/yhdistys)
  • lehden sisällöt yhdistyksien toimesta, vähintään yksi juttu/yhdistys (= yksi sivu)
  • kuvat suotavia (välttämättömiä) ja kertovampia kuin pitkät tekstit
  • asiantuntija- artikkeleita hallituksen toimiessa asian hoitajana
  • lehden mediakortti ja aineiston toimitusohjeet sekä ilmoituksien hinnat lähetetään pian

Juhlalehden toimituskuntana toimii liiton hallitus ja päätoimittajana puheenjohtaja, painos esim. 4000 kpl (varattava yleiseen jakoon)  (Ruskaliiton jäsenmäärä n.2300)

Ruskaliiton 40-vuotisjuhlan tapahtuma jäsenyhdistyksissä syksyllä 2014

Elsa Stenroos esitti, että ensi vuoden talousarviossa toteutetaan yhdistyksien avustaminen ’runsain’ mitoin, jotta yhdistykset voivat järjestää yksin tai toisten lähellä olevien jäsenyhdistyksen kanssa yhdessä Ruskaliiton juhlatapahtuman tai matkan lähelle. Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Ohjeet tilaisuuteen liittyen tulevat myöhemmin.

Suomen Ruskaliiton sääntöjen uusiminen päätettiin siirtää tulevaisuuteen ja pitää nykyiset säännöt voimassa.

Edustajakokous 24.03.2014; Ruskaliiton edustajakokous pidetään ennen Juhlaristeilyä laivassa Helsingin Eteläsatamassa laivan ollessa Olympialaiturissa. Aikataulua tarkistetaan siten, että yhteiskuljetuksissa tulevilla virallisilla edustajilla on mahdollisuus osallistua kokoukseen.

Avustusanomus Raha-automaattiyhdistykselle

Päätettiin anoa jäsenyhdistyksille Raha-automaattiyhdistyksen jäsenjärjestöavustusta. Puheenjohtaja on valmistellut anomuksen keskusteltuaan RAY:n asiantuntijan kanssa. Mahdollinen avustus kohdennetaan jäsenyhdistyksien toimintaan liiton kautta ja liiton valvoessa avustuksen käyttöä. Käyttökohteina erityisesti kokouksien vuokrakulut ja asiantuntijoiden luentopalkkioiden kulut. Mikäli avustusta saadaan, saadaan myös tarkat toimintaohjeet.

Aktiivista toimintakauden jatkoa ja aktiivisuutta Juhlaristeilyn toteuttamisessa toivottaen